lørdag 2. april 2011

Filmanmeldelse: Legenden om vaktuglene

Legenden om vaktuglene (Legend of the Guardians) er en sjelden skatt av en animasjonsfilm i storslagent eventyrformat. Filmen er basert på en populær bokserie av Kathryn Lasky og følger skjebnen til de to vidt forskjellige brødrene Søren og Kludd. Som unge ugler blir de kidnappet av den hjernevaskende sekten De rene, som prøver å gjøre dem til viljeløse slaver i gruvene sine. Søren greier å flykte sammen med en annen ugle, og de legger ut på en strabasiøs tur til det legendariske Treet i Ga´Hoole, der de heltemodige og kloke Vaktuglene holder til. Søren får opplæring av en gammel kriger som han bare trodde fantes i eventyrene faren pleide å fortelle. Broren Kludd blir værende hos De rene, stolt av å bli en de utvalgte til å utføre viktige oppgaver der, gir etter for "the dark side" og vender seg mot sin egen familie. Filmen ender med et episk slag mellom Vaktuglene og De rene, der Søren må finne mot og styrke til å slåss både mot broren sin og med lederne av De rene.

Uten å vite stort om filmen fra før, ble jeg sittende og måpe over hvor flott alt er gjort - fra måten de har fått uglene til å uttrykke et vidt spekter av følelser på og gjør dem til karakterer man bryr seg om (med god hjelp av mange kjente skuespillerstemmer) til de fantastiske miljøene de har skapt. Filmen minner visuelt og handlingsmessig både om Ringenes herre, Harry Potter, Narnia og Star Wars, og er mye mer enn en barnefilm (faktisk ville jeg ikke vist denne til barn under 9-10 år, den er ganske mørk). For større barn og voksne med barn inni seg er den derimot perfekt!